Webdesign nieuwe site: behoudt en verbeter je SEO

Een website migratie artikel

Webdesign nieuwe site: behoudt en verbeter je SEO
Qoorts Internet Marketing

Een nieuw jaar, een nieuwe website. Een perfecte kans om je SEO, je conversie rates en je digitale slagkracht te verbeteren. Jammer genoeg kan dit ook zorgen voor grote problemen. Als de juiste stappen bij een redesign van de website en de bijbehorende migratie niet worden genomen kan je zo al je SEO posities kwijtraken waar je jaren hard voor hebt gewerkt.

In dit artikel kijken we naar alle punten die je moet overwegen bij een nieuw webdesign traject zodat je je zoekmachine resultaten behoudt en verbetert.

Zoekmachine Optimalisatie & Webdesign

Het behouden (liever verbeteren) van je zoekmachine posities en organische verkeer bij een nieuwe website bestaat eigenlijk uit drie onderdelen:

  1. Wat werkt er nu voor je bedrijf qua zoekmachine optimalisatie?
  2. Basiskennis van bekende problemen bij website redesign trajecten
  3. Een plan welke wijzigingen er zullen zijn op de nieuwe website

Wat werkt er op dit moment?

Als je je als bedrijf bezig houdt met SEO campagnes dan weet je als het goed is wat er wel en niet werkt. Keywords waarop je bedrijf rankt, pagina’s waar je veel organisch verkeer van krijgt enzovoorts. Deze informatie is cruciaal wanneer gekeken wordt naar een nieuwe website. De informatie ligt te grondslag aan het migratieplan.

Bekende problemen bij website redesign

Eens in de zoveel jaar is het gewoon tijd voor een redesign van de website. De waarden van het bedrijf veranderen misschien, de branding of je wilt je lead generatie en funnels in een nieuw jasje steken. Ook kan het feit dat er nieuwe technieken en trends in webdesign zijn een bedrijf een goede reden geven om een nieuwe website te laten maken.

Er is een lange lijst met punten welke vaak zorgen voor problemen bij een redesign traject:

  • Content kan verwijderd worden
  • Content kan herschreven worden
  • Content kan verplaatst worden binnen de site structuur
  • URLS veranderen
  • Nieuwe content wordt toegevoegd
  • Nieuwe secties worden toegevoegd
  • Er worden andere of nieuwere features of technology gebruikt
  • De interne link structuur wijzigt.
  • De domeinnaam verandert
  • Het subdomein verandert
  • Het protocol http -> https (dit zou je al moeten hebben) wijzigt

Elk van bovenstaande heeft een effect op je SEO op het moment dat er niet goed over nagedacht wordt. Als er veel verschillende gecombineerd worden kan dit toch wel voor veel problemen zorgen. Ook wordt het veel lastiger om erachter te komen waar het probleem vervolgens zit.

Een complete nieuwe website lanceren met content wijzigingen, een nieuwe domeinnaam en ook nog eens wisselen naar HTTPS in een keer is bijvoorbeeld geen slimme zet. Dit zou altijd in meerdere fasen moeten gebeuren.

Wat gaat er wijzigen in de nieuwe website?

Nu je weet wat er werkt en wat er allemaal verkeerd kan gaan bij een website redesign traject is het tijd om doelen te stellen voor de nieuwe website. Bijvoorbeeld:

  • je wilt rankings en traffic behouden.
  • verbeteren van je rankings en traffic op je nieuwe website.

Idealiter heb je voor de nieuwe website al een sitemap gemaakt welke je naast je oude website kan leggen. Zorg dat de content op de juist plek staat en zorg dat je zeker weet welke url paden gebruikt worden zodat je deze netjes kan 301-redirecten.

Hulp nodig bij een webdesign traject?

Wij helpen graag..

Tips voor een succesvol webdesign traject en migratie

  • Je oude website online houden. Als je kan zet deze op een ontwikkeldomein of lokaal zodat je er makkelijk toegang tot hebt maar deze in elk geval niet toegankelijk is voor zoekmachines. Je kan zo makkelijk terugkijken hoe dingen ook alweer in je oude website stonden.
  • Don’t change a winning team. Ga dus geen zaken veranderen die goed werken. Bijvoorbeeld de URL structuur, tenzij je niet anders kan. Als je de URL structuur en de pagina namen hetzelfde kan houden gewoon doen. Ga niks veranderen tenzij strict noodzakelijk of tenzij je pagina’s nu niet ranken.
  • 301 redirects. We kunnen dit niet vaak genoeg zeggen maar het wordt toch door veel designers en ontwikkelaars vergeten. Maak een goede lijst van alle URLS van de oude website en zorg dat deze geredirect worden naar nieuwe content indien nodig. Bij live gang eerst even de oude lijst met urls crawlen om te zorgen dat je geen 404-errors  krijgt.
  • Content. Als je content hebt die op het moment goed ranked, ga die dan niet wijzigen in de nieuwe website. Wacht even tot de site goed geïndexeerd is en pas dan verander je content. Hoe minder variabelen je aanpast voor de migratie hoe beter.
  • Backlinks. Zorg dat je in kaart brengt welke backlinks naar welke pagina’s er zijn als de url paden wijzigen. Neem vervolgens contact op met de eigenaren van de websites om deze te laten wijzigen.
  • Interne links. Breng je interne link structuur in kaart. Zorg dat pagina’s die nu veel links hebben wel blijven bestaan of houdt de paden in elk geval intact.
  • Sitemap. Zorg dat je je nieuwe sitemap toevoegd bij Google webmaster tools en Bing..
  • Zoekmachine posities. Houdt voor de belangrijkste pagina’s de posities in zoekmachines in de gaten. Als er wijzigingen komen kan je hier op tijd bij zijn om de issues op te lossen.
  • Google Search console. Gebruik Google om meer inzicht te krijgen in je website, welke keywords traffic sturen maar ook of we nog 404 errors zijn op urls.

Oftewel de belangrijkste punten om rekening mee te houden als je een nieuw webdesign traject ingaat zijn:

  • Weet wat er wel en niet werkt op je huidige website
  • Onderzoek en begrijp welke onderdelen verbeterd kunnen worden
  • Plan de migratie van je website project goed
  • Zorg dat je in kaart brengt welke 301 redirects er gemaakt moeten worden
  • Monitor je nieuwe website en traffic goed nadat je live bent gegaan.

Meer weten over onze SEO diensten in Amsterdam?

Lees verder..

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.