Google Rankingfactoren 2016 – De lijst

Google Rankingfactoren 2016 – De lijst
Qoorts Internet Marketing
De complete lijst Google Rankingfactoren van 2016

Google Rankingfactoren 2016

De lijst

U weet hoogstwaarschijnlijk al dat Google zo’n 200 zogenaamde ranking-factoren gebruikt in haar algoritme om websites te indexeren. Maar wat zijn deze nou precies en hoe kunnen we daar rekening mee houden?

In dit artikel vindt u de gehele lijst van SEO ranking-factoren afkomstig uit diverse onderzoeken.

Sommige factoren zijn bewezen, andere controversieel, en de overige zijn misschien speculatie. Echter alle factoren worden hieronder uitgelicht.


Benieuwd naar hoe uw website scoort?

Vul dan uw gegevens in en u ontvangt een initieel SEO-rapport in uw mailbox.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Domeingerelateerd rankingfactoren

Domeingerelateerde rankingfactoren

1. Domein-leeftijd
In deze video zegt Matt Cutts dat:

“Het verschil tussen een domein dat zes maanden oud is en een domein dat een jaar oud is, is helemaal niet zo groot.”

Met andere woorden, Google gebruikt domein-leeftijd, maar het is niet heel erg belangrijk.

2.  Het Keyword als eerste woord in de domeinnaam
Een domein dat begint met het hoofd keyword heeft een streepje voor op websites die het keyword niet in hun domeinnaam hebben of in het midden dansel aan het eind van de domeinnaam.

3. Het Keyword maakt deel uit van het Top Level Domein
Het helpt niet meer zoveel als vroeger, maar uw keyword in het domein geeft nog steeds een signaal af voor relevantie. Keywords in een domeinnaam worden tenslotte nog steeds in ‘bold’ weergegeven binnen de zoekresultaten.

4. Domein registratie periode
Een Google Patent zegt het volgende:

“Voor waardevolle (legitieme) domeinen zijn vaak enkele jaren van tevoren betaald, terwijl ‘niet-legitieme’ domeinen zelden meer dan een jaar gebruikt worden. Daarom kan de datum dat een domein in de toekomst vervalt als een factor gebruikt worden bij het voorspellen van de legitimiteit van een domein.”

5. Het keyword gebruiken in de naam van een subdomein.
Het onderzoekspanel van Moz kwam tot de conclusie dat wanneer het keyword voor komt in de naam van het subdomein, ranking positief beïnvloedt wordt.

6. Domein historie
Een website met een geschiedenis van vele eigenaren of een site die meerdere perioden uit de lucht is geweest kan ervoor zorgen dat Google de geschiedenis van de website reset, om irrelevante links naar het domein te verwijderen.

7. Exacte Match Domein – Keyword = Domeinnaam
Wanneer het domein het exact overeenkomt met het keyword heeft de website nog steeds een streepje voor, maar alleen wanneer het een website van hoge kwaliteit betreft. Wanneer de website van lage kwaliteit is is deze kwetsbaar voor de EMD-update.

Google Ranking factor: exacte domein match

8. Gesanctioneerde Whois eigenaar
Als Google een bepaald persoon als spammer bestempelt, kan dat uiteraard gevolgen hebben voor andere websites in het beheer van die persoon.

9. Public versus Private WhoIs
Wanneer u uw WhoIs informatie instelt op privé kan dat opgevat worden alsof u iets te verbergen heeft. Matt Cutts zegt hierover:

“…Toen ik de whois check bij ze deed, hadden ze allemaal hun whois informatie beveiligd. Dat is nogal ongebruikelijk …Whois-info op privé hebben staan is niet per definitie slecht, maar als je enkele van dit soort factoren bij elkaar neemt, dan komen we al snel tot de conclusie dat we niet met een gebruikelijke webmaster te maken hebben.”

10. Landelijke TLD extensie
Het hebben van een landelijke TLD (.nl .de .fr) is bevorderlijk om te ranken binnen het betreffende land, maar limiteert de mogelijkheden om internationaal te ranken.

 

Pagina gerelateerde rankingfactoren

Rankingfactoren op pagina-niveau

11. Keyword in de Pagina Titel
De Pagina Titel is het op één na meest belangrijke stuk content (naast de content binnen de pagina zelf) en geeft een sterk signaal af ten aanzien van on-page SEO.

12. Paginatitel begint met het keyword.
Volgens data van Moz presteren titels die beginnen met het keyword beter dan titels waar het keyword verderop in de titel staat.

Google ranking factor: Paginatitel begint met keyword

13. Keyword in H1 tag
H1 tags zijn een “tweede titel” en geven aan Google een signaal af voor relevantie.

14. Keyword in de Meta Beschrijving (Description Tag)
Dit geeft een signaal af voor relevantie. Niet buitengewoon van belang, maar maakt nog steeds verschil.

15. Lengte van de content.
Content met meer woorden wordt in eerste instantie gezien als content met meer diepgang of specialistische content. Deze krijgen de voorkeur boven oppervlakkige content. SERPIQ concludeerde dat de lengte van de content correleert met de positie in de zoekresultaten.

Google ranking factor: Lengte van de content

16. Keyword is meest gebruikte term binnen de pagina
Een keyword relatief vaker laten terugkomen binnen een stuk content duidt op relevantie en geeft dus een positief signaal af aan Google.

17. Keyword dichtheid
Hoewel het niet meer zo belangrijk is als vroeger, is keyword-dichtheid nog steeds een factor waarmee Google het onderwerp van een webpagina vaststelt. Houd in de gaten: bij een te hoge dichtheid werkt dit averechts.

18. Latente Semantische Keywords in de paginatitel en Meta-omschrijving
Zoals binnen de content helpen deze keywords Google ook hier de juiste betekenis van een woord te bepalen. Daarnaast geeft een signaal af ten aanzien van relevantie.

19. Latente Semantische Keywords in de content (Latent Semantic Indexing Keywords (LSI))
LSI-Keywords helpen zoekmachines om de betekenis van woorden te bepalen die meer dan één betekenis hebben (bijv: Apple computer en de eetbare variant). De aanwezigheid of afwezigheid van deze latente semantische keywords fungeert tevens als een signaal voor de kwaliteit van de content.

20. Laadsnelheid van de pagina via HTML
Beide Google en Bing gebruiken de laadtijd van de pagina als een ranking-factor. De spiders van zoekmachines kunnen uw site-snelheid nauwkeurig schatten door deze te baseren op de gebruikte code binnen een pagina en de bestandsgrootte.

21. Canonical-tag
Wanneer de Rel-Canonical tag juist gebruikt wordt, zal Google het gebruik van gedupliceerde content minder belangrijk vinden in de indexering, wanneer daar een gegronde reden voor is. Zoals bijvoorbeeld bij webshops met een groot aantal dezelfde producten in vele verschillende maatvoeringen.

22. Gedupliceerde content
Identieke content op dezelfde website (al is deze enigszins aangepast) kan de vindbaarheid van de pagina binnen zoekmachines negatief beïnvloeden.

23. Pagina laadtijd via Chrome
Het zit er dik in dat Google data gebruikt van haar browser Chrome om meer gegevens over pagina snelheid te vergaren, bijvoorbeeld via server snelheid, CDN gebruik, en andere niet-HTML gerelateerde signalen ten aanzien van snelheid.

24. Recente content updates
De Caffeine Update van het Google algoritme houdt rekening met recent geüpdate content, voor tijd-gerelateerde zoekopdrachten in het bijzonder. Om deze factor te benadrukken laat Google de datum zien van de laatste update van bepaalde pagina’s.

25. Optimaliseren van afbeeldingen
Afbeeldingen op de pagina sturen zoekmachines belangrijke signalen wat betreft relevantie door middel van: de bestandsnaam, alt-text, titel, beschrijving en onderschrift (caption).

26. Grootte van content-updates
De grootte van aanpassingen en wijzigingen is tevens een factor van ‘nieuwigheid’. Het toevoegen of verwijderen van gehele secties is een meer ingrijpende update dan het omwisselen van een paar woorden.

27. Pagina updates historie
Hoe vaak is de pagina geüpdatet gedurende haar bestaan? Dagelijks, wekelijks, om de vijf jaar? De frequentie van pagina-updates speelt ook een rol in de factor ‘nieuwigheid’.

28. Keyword komt voor in H2, H3
Het keyword voor laten komen in H2 en H3 titels geeft een matig maar aanwezig relevantie-signaal af aan Google.

29. Keyword Prominentie
Wanneer een keyword voor komt in de eerste honderd woorden van de content op de pagina dan geeft dat een sterk signaal af voor relevantie.

30. Volgorde van woorden binnen een keyphrase
Een exacte match van een zoekopdracht met de keyphrase in in de content zal in het algemeen beter ranken dan dezelfde keyphrase met woorden in een andere volgorde. Bijvoorbeeld: iemand zoekt op: “scheertechnieken voor honden” . Een pagina geoptimaliseerd voor “scheertechnieken voor honden“ zal hoger ranken dan een pagina geoptimaliseerd voor “technieken om honden te scheren”. Doe daarom goed keyword-onderzoek.

31. Uitgaande links
Vele SEO-specialisten denken dat het linken naar websites met hoge page-authority een gunstig signaal naar Google afgeeft ten aanzien van vertrouwen.

32. Onderwerp van uitgaande links
Volgens Moz, zouden zoekmachines de content op de pagina’s waar naar gelinkt wordt weleens kunnen zien als een extra signaal voor relevantie.

33. Gesyndiceerde content
Is de content op de pagina wel origineel? Wanneer het gekopieerd is van een geïndexeerde pagina zal deze niet zo hoog ranken als het origineel, of het kan terechtkomen in de Supplement Index

34. Grammatica en spelling
Het gebruiken van juiste grammatica en spelling geeft een signaal af voor kwaliteit. Hoewel Matt Cutts van Google hierover wisselend sprak.

35. Nuttige aanvullende content
Volgens een Google Rater Guidelines Document is nuttige aanvullende content een indicator voor de kwaliteit van een pagina (en daarmee ranking binnen Google). Voorbeelden hiervan zijn calculators voor valuta en voor hypotheekrente en bijvoorbeeld interactieve recepten.

36. Aantal uitgaande links
Teveel aan ‘dofollow’ links naar buiten heeft wellicht een negatieve invloed op de ranking.

37. Multimedia
Afbeeldingen, videos en andere multimedia kan een positief signaal afgeven m.b.t. kwaliteit.

38. Aantal interne links naar de pagina
Het aantal interne links naar een pagina duidt op de mate van importantie van de pagina ten opzichte van andere pagina’s.

39. Kapotte links
Teveel aan kapotte links op een pagina kan een teken zijn van een verlaten of slecht onderhouden website. Het Google Rater Guidelines Document gebruikt het ‘aantal kapotte links’ onder andere om de kwaliteit van een website te bepalen.

40. Kwaliteit van interne links naar de pagina
Interne links afkomstig van pagina’s met hoge autoriteit hebben een sterker effect dan pagina’s met lage autoriteit.

41. Leesniveau
Google schat naar hoge waarschijnlijkheid het lezersniveau van content in. In het verleden gaf Google zelfs het leesniveau aan.

Google ranking factor: Leesniveau

Maar wat er met de informatie gedaan wordt is niet duidelijk. Sommigen zeggen dat een basis leesniveau beter gaat ranken omdat het beter geschikt is voor de massa. Echter zeggen anderen dat pagina’s met een hoger leesniveau als waardevoller worden gezien vanwege een meer specialistisch taalgebruik.

42. Affiliate links
Op zichzelf zullen affiliate links uw ranking niet negatief beïnvloeden. Echter wanneer u er vele heeft, zal het algoritme van Google beter kijken naar andere kwaliteitssignalen om er zeker van te zijn dat uw website niet een platte afilliate-website is.

43. Domein Autoriteit van de Host
Wanneer voor de rest alles gelijk is, zal een pagina op een domein met hogere autoriteit hoger ranken dan een pagina op een domein met lage autoriteit.

44. HTML-fouten / W3C validatie
Aanwezigheid van vele HTML-fouten of slordige code kan opgevat worden als een teken van een lage kwaliteit website. Velen binnen SEO-gebied denken dat W3C valuatie slechts een zwak signaal afgeeft ten aanzien van kwaliteit.

45. PageRank van een pagina
Correleert niet feilloos met de ranking, maar in het algemeen krijgen pagina’s met hogere PageRank betere posities dan pagina’s met lagere PageRank.

46. URL paden
Een pagina ‘dichter’ bij de home-pagina heeft wellicht een streepje voor, wat autoriteit betreft.

47. Lengte van de URL
Excessief lange urls kan een negatieve impact hebben op de vindbaarheid. Kort en bondig geeft een beter signaal voor relevantie.

48. Pagina Categorie
De paginacategorie geeft een relevantie signaal af aan Google. Een pagina die deel uit maakt van een gerelateerde categorie krijgt een boost ten opzichte van pagina’s zonder categorisatie of met een niet-gerelateerde categorisatie.

49. Menselijke redacteurs
Hoewel het nooit is bevestigd heeft Google een patent geregistreerd voor een systeem dat toestaat dat menselijke redacteurs invloed kunnen uitoefenen op de resultatenpagina’s.

50. Tags van WordPress
Deze tags zijn een WordPress-specifiek signaal voor relevantie. Volgens Yoast.com:

“De enige manier dat deze uw SEO ten goede komen is door het relateren van het ene stuk content aan het andere, of meer specifiek: een groep van posts relateren aan elkaar”

51. Keyword in de url
Een ander sterk signaal voor relevantie

52. String van de URL
De categorieën binnen deze ‘string’ worden gelezen door Google en geven aan waar de pagina over gaat.

53. Bulletpoints en genummerde lijsten
Deze helpen content overzichtelijk te maken voor bezoekers en dus gebruiksvriendelijker. Google beaamt dit en beloont gebruik hiervan om content overzichtelijk aan te bieden.

54.  Referenties en bronnen
Het citeren van referenties en bronnen, zoals bij wetenschappelijk onderzoek, kan een signaal afgeven van kwaliteit. De Google Quality Guidelines vermelden dat voor sommige pagina’s gelet moet worden op bronnen. “Dit is een onderwerp waarbij expertise en bronnen met autoriteit van belang zijn…” Echter heeft Google ontkend dat zij dit soort links gebruiken als een ranking signaal.

55. Prioriteit van een pagina in een Sitemap
De prioriteit die een pagina krijgt binnen de sitemap kan van invloed zijn op de ranking.

56. Hoeveelheid andere keywords waar de pagina op rankt
Wanneer de pagina op meerdere keywords rankt kan dat Google een positief signaal geven ten aanzien van kwaliteit.

57. Teveel uitgaande links
Tevens uit het Quality Rater bestand:

“Sommige pagina’s hebben veel teveel links, waardoor er teveel wordt afgeleid van het eigen content”

58. Pagina-leeftijd
Hoewel Google van nieuwe content houdt, kan een oudere pagina die regelmatig geüpdate wordt beter scoren dan een nieuwe pagina.

59. Geparkeerde domeinen
Een Google-update ten tijde van 2011 verminderde de vindbaarheid van geparkeerde domeinen.

60. Gebruiksvriendelijke layout
Om maar weer te citeren uit de Google Quality Guidelines:

“De pagina-layout op pagina’s van de hoogste kwaliteit maakt de Hoofd Content direct zichtbaar voor de lezer….”

61. Nuttige content
Het is mogelijk dat Google onderscheid maakt tussen ‘content van kwaliteit’ en ‘nuttige content’.

 

Rankingfactoren op site-niveau

Rankingfactoren op site-niveau

62. De content biedt waarde en uniek inzicht
Google heeft gemeld dat zij voortdurend op jacht is naar websites die niets nuttigs of nieuws etaleren, met platte affiliatie websites in het bijzonder.

63. Contact-pagina
Het Google Quality document vermeld dat websites met de juiste hoeveelheid contactinformatie de voorkeur genieten. Helemaal mooi zou het zijn wanneer de contactinformatie overeenkomen met de whois informatie.

64. Site-architectuur
Een goed ingerichte site-architectuur (bijvoorbeeld een silo-structuur) helpt Google om uw content thematisch te organiseren.

65. Domein Trust
“Domain Trust” wordt gemeten aan de hand van het aantal links dat uw website verwijderd is van websites met een hoge ‘trust’. Dit is een zeer belangrijke rankingfactor.

66. Website updates
Hoe vaak wordt een website geüpdate en vooral wanneer nieuwe content wordt toegevoegd aan de website is een website-brede rankingfactor.

67. Aantal pagina’s
Het aantal pagina’s dat een website heeft geeft een matig signaal van autoriteit. Een hele grote website zorgt hoogstens voor onderscheid ten opzocht van affiliate-websites.

68. Aanwezigheid van een sitemap
Een sitemap helpt zoekmachines om uw pagina’s eenvoudiger en beter te indexeren. Dit verbetert uw vindbaarheid.

69. De uptime van uw website
Bij veel downtime door website-onderhoud of serverfouten heeft negatieve invloed op de ranking en kan zelfs leiden tot dekindexatie van uw website.

70. SSL-certificaat
Google heeft bevestigd dat zij SSL-certificaten indexeren en HTTPS gebruiken als een rankingfactor.

71. Locatie van de server
De server-locatie kan invloed hebben op waar uw website scoort in verschillende geografische regio’s. Voor locatie-specifieke zoekresultaten is dit van belang.

72. Algemene voorwaarden en Privacy Statement pagina’s
Deze twee pagina’s melden Google dat de website een betrouwbaar lid is van het internet.

73. Breadcrumb-navigatie
Dit is een voorbeeld van gebruiksvriendelijke site architectuur die bezoekers en zoekmachines laat zien waar zij zich bevinden op de website. Hoogstwaarschijnlijk is ook dit een ranking factor.

Google ranking factor: Breadcrumb navigatie

74. Gedupliceerde Meta informatie
Gedupliceerde meta-informatie door de hele website heen kan een negatief effect hebben op de posities van alle pagina’s in de zoekresultaten.

75. Geoptimaliseerd voor Mobiel
Google geeft de voorkeur aan het responsive bouwen van websites. Daarbij is het waarschijnlijk dat responsive websites een voorsprong hebben bij zoekopdrachten via een mobiel apparaat. Momenteel voegt Google zelfs het label ‘geschikt voor mobiel’ toe aan websites die geschikt zijn voor mobiel. Ook is Google begonnen met het ‘afstraffen’ van websites die niet mobiel-vriendlijk zijn binnen de zoekresultaten.

76. Website gebruiksvriendelijkheid
Een website die moeilijk te gebruiken is of moeilijk om doorheen te navigeren kan negatief beoordeeld worden door een korte time-on-site, het aantal bekeken pagina’s of bijvoorbeeld het bounce-percentage. Dit kan een onafhankelijke algoritmische factor zijn die gevoed wordt door grote hoeveelheden data van gebruikers.

77. Videos van Youtube
Er mag geen twijfel bestaan over het gegeven dat videos van Youtube een voorkeursbehandeling krijgen binnen de zoekresultaten. (Youtube is van Google) Het verkeer op Youtube.com is sterk gestegen naar de Google Panda update.

78. Gebruikers recensies / Website reputatie
Recensies op Yelp Iens etc spelen wel degelijk een rol in het algoritme van Google.

79. Gebruik van Google Analytics en Webmaster Tools
Sommigen denken dat het geïnstalleerd hebben van deze twee programma’s een positieve uitwerking heeft op de indexatie van een website. Deze kunnen de ranking van de website ook op een meer direct manier beïnvloeden doordat ze data doorgeven aan Google zoals bounce-percentage en verkeer vanuit backlinks.

 

Rankingfactoren met betrekking tot backlinks

Rankingfactoren m.b.t backlinks

80. Leeftijd van domein backlink
Backlinks afkomstig van oudere domeinen hebben hoogstwaarschijnlijk meer effect dan nieuwe domeinen.

81. Aantal links van Root Domeinen
Het aantal verwijzende domeinen is één van de meest belangrijke ranking factoren in het algoritme van Google. Hieronder een grafiek van Moz. (x-as is de positie in de zoekresultaten)

Google ranking factor: Aantal klinkende root domeinen

82. Aantal pagina’s dat naar uw website linkt
Het totale aantal pagina’s dat aan uw site linkt is een ranking factor. Zelfs als deze op hetzelfde domein staan.

83. Aantal links van Verschillende C-Klasse IP’s
Links van verschillende C-klasse IP-adressen suggereert een breder spectrum aan websites dat linkt aan uw website.

84. Alt-tag (voor afbeeldings-links)
Alt-tekst is de anchor-tekst voor een afbeelding.

85. Links vanaf .edu of .gov domeinen
Matt Cutts heeft eerder gezegd dat de TLD geen belangrijk factor is bij indexatie. Echter blijven sommige SEO-specialisten erbij dat .gov en .edu TLD’s een streepje voor hebben en dus ook websites waarnaar vanwaaruit gelinkt wordt.

86. Autoriteit van het verwijzende domein
De autoriteit van het verwijzende domein kan een belangrijke rol spelen in de waarde van een link.

87. Autoriteit van de verwijzende pagina
De autoriteit ofwel PageRank van de verwijzende pagina is een enorm belangrijke ranking factor.

88. Links van concurrenten (binnen de SERP)
Links van concurrenten die ranken binnen dezelfde zoekresultaten-pagina kunnen erg waardevol zijn.

89. Backlinks op slechte websites
Back-links op ‘verdachte’ websites doen uw posities binnen Google meer kwaad dan goed.

90. Social-media shares van de verwijzende pagina
Het aantal social media shares op pagina-niveau kan een positief effect hebben op de waarde van de link.

91. Backlinks in Gast-berichten
Hoewel het posten als gast op diverse websites deel kan uitmaken van een SEO-strategie zijn links in dit soort posts lang niet zo waardevol als links binnen de context van bijvoorbeeld een artikel o.i.d.

92. Backlinks: Nofollow links
Eén van de meer controversieel onderwerpen binnen het SEO-gebied. Officieel commentaar van Google is het volgende:

“In het algemeen volgen we deze links niet.”

Dat suggereert dat ze dat wel doen, in bepaalde gevallen. Een backlink-profiel met zowel follow als no-follow links komt voor Google wel natuurlijker over.

94. “Gesponsorde links” of andere woorden rondom de link
Woorden als ‘sponsors’ , ‘link-partners’ of gesponsorde links kunnen negatieve invloed hebben op de waarde van een backlink.

95. Diverse linktypes
Wanneer er een onnatuurlijk percentage van uw backlinks afkomstig is van een enkele bron (fora profielen, blog commentaar) kan dit door Google gezien worden als spam. Aan de andere kant zijn links van diverse bronnen goed voor een natuurlijk link-profiel.

96. Backlinks binnen een context
Links binnen de content van een pagina worden vele malen sterker geacht dan links op een pagina met een lege content-sectie of links die ergens anders staan op de pagina.

97. Backlink ‘Anker’ tekst
Zoals vermeld in deze beschrijving van Google’s initiële algoritme.

“In de eerste plaats geven ‘anchors’ een betere beschrijving van wegpagina’s dan de pagina’s zelf”

98. Excessief veel 301 Verwijzigingen naar de pagina
Links afkomstig van 301 doorverwijzigingen hebben negatieve invloed op de PageRank. Zie video Matt Cutts.

Het is duidelijk dat de anker-tekst minder van belang is dan vroeger (en eventueel zelfs een signaal voor webspam). Maar nog steeds geeft het een sterk signaal af voor relevantie in kleine doses.

99. Interne link anker-tekst
Anker-teksten bij interne links geven ook een signaal af ten aanzien van relevantie. Deze wordt weliswaar anders gewogen dan anker-tekst van een back-link.

100. Titel van de link
De link-titel (de tekst die verschijnt bij het hoveren over een link) geeft tevens een signaal af voor relevantie.

101. Plaats van de link binnen de content
Links aan het begin van een stuk content zijn een klein beetje meer waard dan links aan het einde van de content.

102. Landelijke TLD van het verwijzende domein
Het verkrijgen van land-specifieke top-level domein extensies (.nl, .be, .fr) kan ervoor zorgen dat u beter scoort binnen de betreffende regio.

103. Plaats van de link op de pagina
De locatie van de link binnen de pagina is van belang. In het algemeen kunnen we zeggen dat links in de content van de pagina (body tekst) meer waarde hebben dan links in de side-bar of links of footer-links.

104. Relevantie van het verwijzende domein
Een link vanuit een website binnen een vergelijkbare sector is veel meer waard dan een link vanuit een site die niet gerelateerd is. Daarom is het verstandig om relevante links te verkrijgen.

105. Relevantie op pagina-niveau
Een link vanuit een pagina die qua content dichtbij de pagina staat is waardevoller dan een link vanuit een niet-gerelateerde pagina.

106. Keyword in de titel van de verwijzende pagina
Google geeft meer gewicht aan links op een pagina waarvan de titel uw focus-keyword bevat.

107. Tekst rondom de verwijzende link
Google ziet hoogstwaarschijnlijk of een link naar uw website een aanbeveling is of deel uit maakt van een negatieve review. Links met positieve tekst eromheen hebben waarschijnlijk meer gewicht.

108. Positieve Link-snelheid
Een website met een positieve link-snelheid heeft in het algemeen een streepje voor.

109. Negatieve Link-snelheid
Negatieve link-snelheid heeft de potentie om de ranking te drukken omdat het een teken is van verminderde populariteit.

110. Links vanuit websites die als autoriteit worden gezien
Een link vanuit een website met hoge autoriteit is ‘krachtiger’ dan een link vanuit een ‘kleine’ website.

111. Links vanuit Hub-pagina’s
Er wordt gesuggereerd dat links vanuit bronnen van hoge kwaliteit van extra meerwaarde zijn.

112. Links vanuit Wikipedia, als bron
Hoewel de links nofollow zijn, denken sommigen dat Wikipedia een beetje extra vertrouwen en autoriteit meegeeft aan de link, vanuit perspectief van de zoekmachine.

113. Leeftijd van back-links
Volgens een patent van Google zijn oudere backlinks meer waard dan nieuwe backlinks.

114. Co – occurrences
De woorden rondom uw back-links geven Google extra informatie waar de pagina over gaat.

115. Links vanuit echte websites i.p.v. (nep-)Blogs
Vanwege de explosie van blogs op het internet hecht Google hoogstwaarschijnlijk meer waarde aan backlinks vanuit ‘echte sites’. Google gebruikt zou hiervoor gebruik maken van merk-informatie en signalen van gebruikersinteractie.

116. Link-swapping
Overmatig links ruilen doen geen goed voor de ranking. Zie link.

117. Een natuurlijk link-profiel
Een website met een natuurlijk link-profiel geniet bij Google de voorkeur.

118. Links vanuit 301-pagina’s
Links van 301-verwijzingen verliezen hoogstwaarschijnlijk een beetje van een directe link. Echter, dit zegt Matt Cutts erover.

119. Links uit user generated content
Google is in staat om onderscheid te maken tussen links die door gebruikers zijn toegevoegd aan een pagina en links die door de website-eigenaar zelf zijn toegevoegd.

120. Schema.org formats
Pagina’s die deze formats ondersteunen hebben de potentie hoger te ranken dan pagina’s die dit ontberen.

121. De TrustRank van de verwijzende site
De hoogte van de TrustRank van de website die naar uw website verwijst bepaalt hoeveel ‘Trust’ uw website krijgt.

122. Websites opgenomen in DMOZ
Velen denken dat Google websites genoteerd op DMOZ hoger waardeert.

123. Het aantal uitgaande links op de verwijzende pagina
Het gaat hier om de PageRank. Een link op een pagina met honderden uitgaande links is uiteraard minder waardevol dan een link vanuit een pagina met slechts een paar uitgaande links.

124. Aantal woorden van de content vanwaaruit  gelinkt wordt
Een link vanuit een artikel van duizend woorden is sterker dan een link vanuit een klein stukje van vijfentwintig worden.

125. Links vanuit profielen op fora
Vanwege het vele ‘spammen’ heeft Google dit soort links afgewaardeerd.

126. Website-brede backlinks
Er is bevestigd dat website-brede backlinks gezien worden als een enkele link.

127. De kwaliteit van de content vanwaaruit gelinkt wordt
Links van uit slecht geschreven content of dunne content vertegenwoordigen minder waarde dan links vanuit een goed geschreven artikel. (verrijkt met mutli-media)

 

Rankingfactoren ten aanzien van gebruikersinteractie

Rankingfactoren m.b.t. gebruikersinteractie

128. Organisch doorklik-percentage voor een keyword
Pagina’s die vaker aangeblikt worden hebben wellicht een streepje voor op dat specifieke keyword.

129. Organisch doorklik-percentage voor alle keywords
De organische CTR voor alle keywords geeft een signaal af ten aanzien van gebruikersinteractie.

130. Direct verkeer
Het is bevestigd dat Google data gebruikt van hun browser Chrome om vast te stellen of, en hoe vaak, gebruikers een website bezoeken. Websites met veel direct verkeer worden van hogere kwaliteit geacht dan websites met weinig direct verkeer.

131. Bounce-percentage
Niet iedereen binnen SEO is unaniem over het gegeven dat het bounce-percentage telt, maar het kan een manier zijn voor Google om bezoekers te laten testen of een website van kwaliteit is. Wanneer snel weggeslikt wordt is deze waarschijnlijk niet erg ok.

132. Herhaaldelijk verkeer
Waarschijnlijk wordt ook gekeken of gebruikers nog terugkomen op de site of de pagina na het eerste bezoek. Websites met een hoog herhaaldelijk bezoek genieten de voorkeur.

133. Geblokkeerde sites
De Google Panda update gebruikt dit als een signaal voor kwaliteit.

134. Google werkbalk data
Sommigen in SEO-land denken dat Google gegevens gebruikt uit de Google toolbar als ranking factor. Echter naast malware-gegevens en laadsnelheid is niet bekend wat voor gegevens Google er nog meer uit zou kunnen halen.

135. Bladwijzers in Chrome
We weten dat Google data verzamelt van Chrome-gebruikers. Pagina’s die een bladwijzer krijgen van gebruikers zouden een steuntje in de rug krijgen.

136. Tijd gespendeerd op de website
Google kijkt goed naar hoeveel tijd er op de website doorgebracht wordt wanneer de bezoeker vanuit een zoekopdracht komt. Hiernaar wordt ook wel verwezen als lange klikken en respectievelijk, korte klikken. Brengen bezoekers veel tijd door op uw website? Dan is dat een extra signaal voor kwaliteit.

137. Hoeveelheid aan commentaar
Pagina’s met veel ‘comments’ kunnen een signaal afgeven van hoge gebruikersinteractie en daarmee kwaliteit.

 

Rankingfactoren speciale richtlijnen van het algoritme.

Rankingfactoren m.b.t. speciale richtlijnen

138. Een zoekopdracht verdient recente content
Google geeft voorkeur aan recente (of geupdate) content bij bepaalde zoekopdrachten.

139. Een zoekopdracht verdient diversiteit
In het kader van een divers aanbod aan zoekresultaten kan een pagina die normaal niet hoog zou ranken op een bepaald keyword toch hoog scoren.

140. Zoekgeschiedenis van gebruikers
Op elkaar volgende zoekopdrachten beïnvloeden zoekresultaten voor latere zoekopdrachten. Als bijvoorbeeld eerst op ‘beoordelingen’ gezocht wordt en later op ‘keukenmachines’ is de kans groot dat Google vergelijkingssites voor keukenmachines hoger zal positioneren in de zoekresultaten.

141. Browser historie van gebruikers
Websites die vaak bezocht worden terwijl de bezoeker ingelogd is bij Google krijgen wellicht een steuntje in de rug.

142. Zoeken met safe-search modus
Zoekresultaten met obscuur taalgebruik en bijvoorbeeld pornografische content zal niet in de SERP verschijnen bij gebruikers waarbij de safe-search modus op actief staat.

143. Target op Geografisch gebied
Google geeft de voorkeur aan websites met een lokaal IP-adres en een land-specifieke domein-extensie.

144. Kringen in Google+
Google geeft websites en auteurs die zijn toegevoegd aan uw kringen een hogere positie in de zoekresultaten.

145. Diversiteit van domeinen
De update van Google, genaamd ‘Bigfoot’ zou meer verschillende domeinen weer geven in de resultaten-pagina.

146. DMCA-klachten
Pagina’s met DMCA-klachten worden doorgaans door Google negatief ‘beloont’ door Google.

147. Transactie-zoekopdrachten
Soms worden resultaten van zoekopdrachten die met online winkelen te maken hebben anders weergegeven door Google, zoals bijvoorbeeld voor vliegtickets.

148. Lokale zoekopdrachten
Google vertoont vaak lokale resultaten uit Google+ hoger in de lijst dan de normale organische resultaten.

149. Het Google ’nieuws’-kader
Bij sommige keywords geeft Google een ‘nieuws-kader’ om bepaalde resultaten.

150. Google Shopping
Bij sommige zoekopdrachten geeft Google extra resultaten in de vorm van Google Shopping.

151. Grote Merken
Bij sommige zoekopdrachten geeft Google grote merken voorrang binnen de SERP.

152. Afbeeldingen
Zoekopdrachten die vaak uitgevoerd worden in Image-Search worden binnen de algemene SERP dikwijls gefeatured.

153. Meerdere resultaten van dezelfde pagina (merken)
Domein-specifiek of merk-specifieke keywords geven vaak meerdere zoekresultaten van dezelfde website.

154. Resultaten van ‘Easter-eggs’
Google heeft een aantal resultaten. Wanneer bijvoorbeeld “Atari Breakout” ingetypt wordt in image-search kun je binnen de pagina een spelletje doen.

 

Rankingfactoren met betrekking tot Sociale Media

Rankingfactoren m.b.t. Sociale Media

155. Aantal tweets
Net zoals links heeft het aantal keer dat een pagina(-link) getweet is invloed op de positie in de SERP.

156. De autoriteit van Twitter-gebruikers
Tweets vanaf profielen met vele volgers hebben meer impact dan die van kleinere.

157. Aantal FB-likes
Hoewel Google de meeste FB-profielen niet kan zien beschouwt zij het aantal likes waarschijnlijk als een klein maar aanwezig signaal van populariteit.

158. De autoriteit van FB-gebruikers
Net zoals met twitter heeft een populaire account met vele volgers en hoge interactie waarschijnlijk meer impact dan een reguliere FB-account.

159. Aantal keer gedeeld via FB
Omdat deze meer weg hebben van een back-link heeft het aantal shares wellicht meer invloed op de ranking dan het aantal likes.

160. Aantal keer gepind. (Pinterest)
Pinterest is een immens populair sociaal medium met veel publiek toegankelijke gegevens en ziet hoogstwaarschijnlijk een groot aantal pins vanaf een pagina als een positief signaal.

161. Aantal stemmen / sentiment op websites gericht op ‘sharing’
Waarschijnlijk worden stemmen en / of shares op websites als Stumbleupon en Reddit ook door Google gezien als een signaal.

162. Aantal +jes op Google+
Hoewel Matt Cutts hier tegenin gaat valt het moeilijk aan te nemen dat Google activiteit op haar eigen sociale medium negeert.

163. De autoriteit van Google+ gebruikers
Support van gebruikers met hogere autoriteit is uiteraard meer waard dan een share / +1 van een reguliere gebruiker.

164. Geverifieerde Auteurs
Eric Schmidt van Google zij in het verleden het volgende hierover:

“Informatie verbonden aan geverifieerde profielen zal hogere posities krijgen dan informatie waarbij dat niet zo is, het resultaat zal dan zijn dat de meeste gebruikers klikken op resultaten met geverifieerde content”

Hoewel het auteurs programma binnen Google+ stopgezet is, is het wel waarschijnlijk dat Google invloedrijke content-schrijvers een extra zetje geeft in de SERP.

165. Sociale signalen op website-niveau
Sociale signalen, website-breed gezien, kunnen een extra boost geven aan de globale autoriteit van de website en zal meer gewicht doorgeven aan alle pagina’s binnen het domein.

166. Relevantie van sociale signalen
Google gebruikt waarschijnlijk informatie van de gebruiker die deelt om de relevantie te bepalen, naast de tekst die om de link staat.

 

Rankingfactoren met betrekking tot merken

Merkgerelateerde rankingfactoren

167. Ankertekst van de merknaam
Merknaam als ankertekst is een éénvoudig doch sterk signaal ten aanzien van ‘het merk’

168. Merkgerelateerde zoekopdrachten
Gebruikers zoeken naar merken. Wanneer in Google gezocht wordt naar een website (“Qoorts Facebook” of Qoorts + ”ranking factoren”) , kijkt Google wel degelijk naar ‘het merk’.

169. De website heeft Twitter-profiel met vele volgers
Twitterprofielen met vele volgers suggereren een sterk merk.

170. De website heeft een pagina FB en vele likes
Merken hebben in het algemeen FB-pagina’s met vele likes.

171. De website heeft een LinkedIn bedrijfspagina
De meeste bedrijven hebben een bedrijfspagina op LinkedIn

172.Profielen van medewerkers op LinkedIn
Er wordt gesuggereerd dat profielen van medewerkers gelinkt aan uw bedrijf(spagina) een signaal afgeeft ter versterking van ‘het merk’.

173. Merknamen op nieuwswebsites
De grote merken die vaak worden genoemd in nieuwsberichten hebben in bepaalde gevallen hun eigen newsfeed binnen de zoekresultaten.

174. Het gewicht van Sociale Profielen
Een profiel met een schare aan volgers maar met slechts een paar berichten wordt natuurlijk anders beoordeeld dan een populair profiel met veel interactie.

175. Aantal RSS-abonnees
Google, als eigenaar van de RSS-dienst Feedburner, kijkt waarschijnlijk naar het aantal abonnees van een RSS-kanaal.

176. Vermelding merknaam zonder links
Google kijkt waarschijnlijk ook naar vermeldingen van merknamen zonder dat ernaar gelinkt wordt.

177. Betaalt het betreffende bedrijf belasting
MOZ suggereert dat Google checkt of het bedrijf ook geregistreerd staat als belastingplichtig.

178. Fysieke locatie met Google+ lokaal bedrijf
Bestaande bedrijven hebben kantoren. Het is aannemelijk dat Google locatie-gegevens gebruikt om te verifiëren of een website toebehoort aan een groot merk.

 

Rankingfactoren met betrekking tot spam op de website

Rankingfactoren m.b.t. spam op de website

179. Consequenties van de Panda Update
Websites met content van lage kwaliteit scoren minder goed in de zoekresultaten na de Google Panda Update.

180. Uitgaande links naar ‘corrupted’ content
Zoals bijvoorbeeld de viagra affiliates en de bekende “U-bent-geselecteerd-voor-een-prijs” -websites.

181. Advertenties die afleiden of bepaalde pop-ups
De richtlijnen voor Google Rating vermelden dat pop-ups en advertenties die teveel afleiden een signaal afgeeft voor lagere kwaliteit.

182. Verwijzingen / cloaking
Het aanbieden van andere links en of content aan de zoekmachine dan aan de bezoeker van de website wordt als ernstige overtreding gezien en kan ervoor zorgen dat een website uit de indexatie gehaald wordt en dus niet meer wordt weergegeven in Google.

183. Over-optimalisatie van de website
Te hoge keynword-dichtheid, vol zetten van h1’s en h2’s en keywords op een overdreven manier benadrukken wordt eerder negatief dan positief beoordeeld.

184. Over-optimalisatie van de pagina
Velen melden dat de Pinguin Update vooral betrekking heeft op individuele pagina’s en zelfs op bepaalde keywords.

185. Advertenties boven de vouw
Het Layout Algoritme neemt websites op de korrel met overmatige hoeveelheid advertenties boven de vouw in verhouding tot de content.

186. Affiliate-websites
Google houdt niet zo van affiliate-websites. Websites die op basis van dit concept opereren liggen hoogstwaarschijnlijk onder een vergrootglas.

187. Het verstoppen van affiliate-links
Overmatig verstoppen van affiliate links (met cloaking in het bijzonder) kan een down-ranking veroorzaken.

188. (automatisch) Gegenereerde content
Gegenereerde content (door een computer) wordt door Google niet als positief gezien.

189. IP-adres gemarkeerd als spam
Wanneer het IP-adres van uw server een spam-label krijgt kan dat gevolgen hebben voor alle websites op die server.

190. Overmatig toepassen van PageRank-tailoring
Wanneer veelvuldig getracht wordt PageRank te geven aan bepaalde pagina’s aan de hand van no-follow-links wordt dat gezien als een poging de boel te bedonderen.

191. Spammen m.b.v. Meta-tags
Een te hoge keyword-dichtheid in de meta-tags wordt door Google als negatief ervaren.

 

Rankingfactoren (spam) van buiten de pagina

Rankingfactoren m.b.t. spam buiten de pagina

192. Penguin downgrade
Websites geraakt door de Google Penguin Update worden aanzienlijk minder vindbaar in de zoekresultaten.

193. Een onnatuurlijke instroom van links
Bij een onnatuurlijk linkprofiel of een plotselinge ingrijpende verandering daarvan geeft een signaal af van ‘valsspelen’.

194. Een linkprofiel met veel links van lage kwaliteit
Links vanuit bronnen van lage kwaliteit (blogs / fora) kunnen Google een negatief signaal geven.

195. ‘Vervuilde’ Ankertekst
Aanwezigheid van ‘vervuilde’ ankertekst (met de bekende apotheek-gerelateerde keywords) duidt volgens Google op een gehackt website of op spam. Het tast in elk geval de positionering aan.

196. Waarschuwing: teveel onnatuurlijke links
Google heeft reeds vele ‘Google Webmaster’-berichten met de waarschuwing dat een website teveel onnatuurlijke backlinks heeft. Vaak kwam dit bericht vlak voor een terugval in de zoekresultaten.

197. Links vanuit hetzelfde C-klasse IP
Het verkrijgen van een onnatuurlijk groot aantal links van websites op dezelfde server kan opgevat worden als een signaal van netwerk-linkbuilding.

198. Relevantie van het verwijzende domein
Uit de analyse van MicroSiteMasters kan geconcludeerd worden dat links vanuit ongerelateerde pagina’s als negatief beoordeeld worden door de Penguin Update.

199. Het verkopen van links die PageRank doorgeven
Verkoop van links kan door Google worden gezien als negatief signaal.

200. Manuele downgrade
Het komt voor dat Google handmatig positionering van websites aanpast in de zoekresultaten.

201. De Google Zandbak
Nieuwe websites die ineens een grote instroom van links krijgen, kunnen in de ‘Sandbox’-omgeving van Google terechtkomen wat (tijdelijk) voor verminderde vindbaarheid kan zorgen.

202. De Disavow-Tool
Deze tool kan een manuele of algoritmische downgrade terugdraaien wanneer websites slachtoffer zijn van negatieve zoekmachine-optimalisatie.

203. Valsspelers gestraft
Volgens een patent van Google heeft het algoritme meerdere manieren om valspelers te identificeren en vervolgens te downgraden.

204. Gebruik van tijdelijke link-schema’s
Google heeft een manier gevonden om individuen op te sporen die spam-gerelateerde links plaatsen en deze snel weer weghalen, getypeerd als tijdelijke link-schema’s.

205. Heroverwegingsverzoek
Succesvol indienen van een heroverwegingsverzoek kan een downgrade ten gevolge van een negatief signaal opheffen.


Benieuwd naar hoe uw website scoort?

Vul dan uw gegevens in en u ontvangt een initieel SEO-rapport in uw mailbox.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.


Heeft u vragen of wilt u informatie over onze diensten? Neemt u dan contact met ons op.

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*