Responsive Webdesign

1 website voor alle apparaten

Wij maken websites geschikt voor alle devices.

Mobiel Gebruik

Steeds meer mensen gebruiken mobiele apparaten, smartphones en tablets,Qoorts bouwt responsive websites voor bedrijven in het MKB voor taken die vroeger alleen maar op laptops danwel desktop computers werden uitgevoerd: mobiel web surfen gebruik neemt een vlucht. Niet alleen surfen maar ook het bezoeken van social media, email en online shoppen gaat steeds vaker via een mobiel apparaat.

Het is dus ook van wezenlijk belang dat een website mobiel-vriendelijk is. Moeten mensen zoomen, knijpen of dubbel klikken om de informatie op je website goed te kunnen lezen? Of heb je misschien een aparte mobiele website? Vaak heeft die mobiele website weer een apart CMS (Content Management Systeem) om deze te updaten, dat betekent dus 2 keer updaten als je iets wil veranderen. Onhandig niet? Kan je niet één website maken die zowel op een computer, tablet en mobiele telefoon zorgt voor een goede gebruikers ervaring? Een website die met één systeem goed en gemakkelijk onderhouden kan worden?

Jazeker dat kan! En het heet „Responsive Webdesign”.

Wat is responsive webdesign?

Een responsive website betekent simpelweg dat deze website zo is opgebouwd dat de informatie, afbeeldingen ens structuur van de site op elk apparaat goed en duidelijk wordt weergegeven. De website past zich dus aan aan het schermformaat waarmee de bezoeker je website bezoekt.

Je hoeft je dus niet meer zorgen te maken of je verschillende websites voor diverse apparaten moet ontwikkelen. Daarnaast is het bijwerken van de website zo gedaan, je voert slechts 1 keer in wat er veranderd of toegevoegd moet worden en gebruikers zien je wijzigingen ongeacht met welk apparaat de website wordt bezocht. Handig!

Waarom een responsive website?

Mobiel internet gebruik stijgt

Meer dan 20 procent van zoekopdrachten op Google worden gedaan vanaf mobiele apparaten. In 2012 waren meer dan de helft van alle lokale zoekopdrachten via mobiel gedaan. Meer dan 40% van alle emails worden op mobiele telefoons geopend.

Er wordt verwacht dat binnen 2 jaar internet gebruik mobiel hoger is dan via computers.
Twitter, facebook en andere sociale media worden bijna de hele dag door mensen op mobiele apparaten gebruikt, als je website dus gedeeld wordt op deze media is de kans meer dan 50% dat mensen je website dus met een mobiel apparaat bezoeken.

Verbeterde gebruikerservaring

Een responsive webdesign geeft gebruikers een betere gebruikerservaring. Bezoekers hoeven niet meer te zoomen of dubbel te klikken om informatie of afbeeldingen goed te kunnen bekijken op een tablet of smartphone. Alle content past zich aan aan de diverse schermgroottes. Navigeren en lezen wordt dus veel comfortabeler.

Het blijkt uit onderzoek dat het heel belangrijk is om de ervaring in gebruik makkelijk te maken. Volgens Google’s Think Insights on Mobile, als iemand op je website beland en gefrustreerd is of niet direct de informatie vind die hij/zij zocht is er een kans van 61% dat deze mensen direct weer je website verlaten. Daar staat tegenover dat als de bezoeker een goede ervaring heeft met het gebruik van de website op mobiel er een kans van 67% is dat hij/zij je product of service gaat gebruiken. 48% van de gebruikers geven aan dat dat zij denken dat een bedrijf niet professioneel is indien een website niet goed functioneert op mobiele apparaten.

Aanbevolen door Google

Goed gevonden worden in zoekmachines, daar draait het bij veel bedrijven toch om. Want wordt je niet gevonden dan heb je ook niet zoveel aan een website. Google geeft aan dat het het liefst responsive webdesign aanbeveelt als oplossing voor mobiele varianten van websites. – Piere Farr in Juni 2012

Waarom beveelt Google responsive design aan?
Om te beginnen is het voor Google makkelijker om de pagina’s en de informatie daarop te indexeren voor gebruik in zijn zoekmachine. Er is namelijk maar 1 website, 1 url en 1 code voor alle apparaten. Indien je een aparte mobiele website naast je normale website hebt draaien zal deze een andere url hebben en een andere code, Google zal hierdoor dus meerdere versies van je website moeten indexeren.
Dit is niet echt efficient voor de score van de website in zoekmachines.
(Ook beter gevonden worden? Wij helpen ook met SEO / zoekmachine marketing

Hoe gaat Qoorts te werk?

Onderzoek & Planning

Onderzoek naar uw doelgroep en concurrenten geeft ons een duidelijk beeld hoe uw website moet presteren en onderscheidend moet zijn.

Prototype & Design

Het ontwerpen van wireframes en flowcharts zodat alle elementen op de juiste posities terechtkomen op de diverse schermformaten (mobiel, tablet, desktop). Vervolgens maken we visuele designs die door iteratie het eindproduct vormen.

Development

De website wordt gebouwd, eerst de basis zodat alle onderdelen van de website werken. De wireframes en flowcharts worden omgezet in code. Vervolgens passen we de styling toe zoals weergegeven in het visuele design van de website.

Evaluatie & Verbeteringen

De website is nu klaar in een testomgeving en kan door de klant en stakeholders bekeken worden. We bekijken samen of alle wensen van de klant goed zijn vertaald. Vervolgens maken we aanpassingen waar nodig.

Oplevering en Server optimalisatie

De website is nu klaar en wordt op het gewenste domein of server geïnstalleerd. We kijken tevens naar de server om te bepalen welke snelheidsverbeteringen er gedaan kunnen worden zodat er een betere gebruikerservaring ontstaat.