Responsive web design, adaptive, mobile of native? Wat is de beste optie?

Responsive web design, adaptive, mobile of native? Wat is de beste optie?
Qoorts Internet Marketing
responsive-webdesign

Er zijn nogal wat opties voor de mobiele strategie van bedrijven: responsive web design, adaptive web design, een aparte mobiele website of een native app. Wat voor het ene bedrijf werkt werkt wellicht niet voor de ander. Misschien is een combinatie wel de beste manier om bezoekers een goede web-ervaring te bieden.

Lees verder voor wat meer duidelijkheid in de voor- en nadelen van elke strategie.

Eindig niet met een karkas

graceful degradation or progressive enhancement

We zien de laatste jaren een trend van „progressive enhancement” (mobiel naar desktop) ten faveure van „graceful degradation” (desktop naar mobiel). Waarom vraag je je af?

Het toepassen van graceful degradation kan je vergelijken met een gegrilde vis die geleidelijk aan wordt gefileerd tot er niks meer over is behalve het karkas.

Je kan dus een geweldige desktop website maken met te gekke features en functies om er vervolgens achter te komen dat hoe kleiner het scherm van het apparaat wordt (tablet, mobiel) de website steeds minder indrukwekkend wordt. Het uiteindelijk resultaat op mobiel is slechts een schim (het karkas) van het origineel.

Bij progressive enhancement ga je uit van de kern-functies van de website en werk je vanuit daar verder naar grotere schermen. Door je als team te concentreren op de functies vanuit het kleinste scherm krijg je de kans steeds creatiever te worden naar mate je toewerkt naar de grotere schermen.

Het is veel leuker om nieuwe, gave functies toe te voegen naar mate je richting een desktop website werkt in plaats van mooie features weg te moeten snijden als je van desktop naar kleinere schermen werkt.

Responsive Webdesign Amsterdam

Responsive Web Design

Responsive web design is de laatste jaren echt een buzz-word geworden in de wereld van web design maar verdient het ook die superster status?

Ja! Ik vind van wel. Responsive web design (RWD) is perfect voor elk bedrijf dat slechts een website wil hebben die op elk apparaat; mobiel, tablet en desktop goed bekeken kan worden.

RWD gebruikt CSS3 media queries die krimpen dan wel groeien op basis van de grootte van de browser. Met RWD wordt de content geschaald aan de schermomgeving van het apparaat door middel van, punten, ems, percentages, pixels en andere ontwerp tools. Vervolgens vloeien de diverse onderdelen in elkaar en wordt content geherpositioneerd of weggelaten dat niet relevant is voor mobiele bezoekers. RWD is perfect voor analytics omdat alle data slechts van 1 bron komt.

Wanneer je werkt van het kleinste scherm richting grotere schermen is een bijkomend voordeel dat  men automatisch let op de content. Wat is het meest relevant voor de bezoekers op bijv. een mobiel apparaat? Hierdoor wordt de site veel toegankelijker om nog maar over de SEO voordelen te zwijgen.

adaptive webdesign screen sizes

Adaptive Web Design

Adaptive web design is zeker ook een goede strategie maar niet zo hip als RWD. Er zijn twee soorten van AWD, client-side en server-side.

Client-side adaptive vind plaats in de browser van de gebruiker en server-side adaptive is waar de webserver de verschillende apparaten detecteert en vervolgens het juiste template (layout) serveert.

In feite is het een combinatie van standaard desktop design met de intentie om tegemoet te komen aan mobiele apparaten. De breekpunten worden niet bepaald door de content, zoals bij RWD, maar per specifiek apparaat. Er wordt een nieuw design of template geladen wanneer het breekpunt geraakt wordt oftewel wanneer een bepaald apparaat de website bezoekt.

Als je al een uitgebreide website online hebt staan die nu niet geschikt is voor mobiele apparaten, is AWD een perfecte optie om toch mobiele bezoekers te kunnen bedienen. Het kan een lang en lastig proces zijn om een bestaande website responsive te maken. Vaak is het beter om vanuit niks te beginnen als je per sé een responsive website wilt maken.

Door gebruik te maken van AWD is het makkelijker de controle te houden over hoe de content wordt weergegeven maar er zijn ook wel minpunten. De belangrijkste is dat de website ontworpen moet worden voor veel diverse schermgroottes, wanneer je dit dus vanaf het begin van een project doet kan dit duurder zijn dan een fluid RWD ontwerp. Het

Het is lastig te voorspellen welke apparaten er in de toekomst websites weergeven, het kan dus zijn dat je steeds kosten moet maken om op alle apparaten je website weer te kunnen geven.

mobiel-specifiek-design

Mobiel-specifiek web design

Een aparte stand-alone mobiele website met een beperkte gebruikservaring kan handig zijn als een gebruiker niet alle functies van de desktopversie nodig heeft.

Als iemand bijvoorbeeld de website van een bank bezoekt via een smartphone zal deze waarschijnlijk eerder een saldo check willen doen in plaats van het afsluiten van een nieuwe hypotheek.

Simplistische mobiel specifieke websites kunnen ook voor e-commerce effectief zijn.  Alle zaken die een potentiële klant kunnen afleiden worden gestript en grote call to action knoppen zorgen effectief dat het doel, verkopen, gehaald wordt. Voor een voorbeeld kijk maar eens naar ebay.nl of cheaptickets.nl via je mobiele telefoon.

Echter, velen geloven dat de voordelen van het bouwen van mobiel specifieke websites ook bereikt kan worden door RWD. Er is een steeds sterker geluid dat een apart mobiel domein m.website.com eerder kwaad dan goed doet. Twee aparte websites, aparte urls en twee code-stacks, het klinkt allemaal nogal dubbel en JA dat is het ook. Tevens resulteert dit mindere resultaten op het gebied van SEO omdat beide sites aparte geïndexeerd worden, waak hierbij dus voor duplicate content die je zoekmachine scores onderuit halen.

Native Apps

Native apps, het is sinds de opkomst van de smartphone iets waar je niet om heen kan. Is het voor een bedrijf relevant om een app in de appstores te hebben? Voor de meeste kleinere bedrijven niet vind ik. Het levert bijna geen meerwaarde, behalve dat misschien het innovatieve karakter van het bedrijf beter naar voren komt. Wij maakten apps voor het MKB in 2011 maar vonden niet dat het genoeg waarde had en zijn deze ook gaan uitfaseren.

Een app ontwikkelen kan behoorlijk in de prijzen kopen, ontwikkel je alleen voor iOS dan negeer je het grootste deel van de markt (Android, windows etc). Uiteraard kan je bijvoorbeeld met PhoneGap voor meerdere platformen tegelijk bouwen maar je hebt nog steeds te maken met app-winkels en goedkeuringen etc.

Naast de ontwikkelkosten is er nog een belangrijk punt, waarom zou je een native app laten maken voor je bedrijf als je dezelfde native functies ook kan gebruiken vanuit je html5 webapp? Door de ontwikkeling van HTML5 api’s kunnen ook de foto’s, camera en gps (bijvoorbeeld) van toestellen steeds beter gebruikt worden vanuit de browser.

Voor sommige native functies die een telefoon biedt voor bedrijven is een app nog steeds een solide optie maar door de ontwikkelingen in html5 en andere technologieën staat de „native app” wel onder druk. We zullen zien waar we over een jaar staan.

Conclusie

Over het algemeen geldt:

  • Als je een project start vanaf niks met een compleet nieuw design en content, kies dan gewoon voor Responsive web design gebaseerd op „progressive enhancement”.
  • Als je al een bestaande website hebt die je snel mobiel geschikt wilt maken, dan kan je het beste kiezen voor Adaptive web design.
  • Heb je echt speciale native telefoon functies nodig? Kijk dan eens naar een app of de html5 bibliotheek om te zien hoe ver de ontwikkeling op het gebied van webapps is.

Een combinatie is uiteraard ook een goede strategie.

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*