Facebook pagina’s: post niet vaker dan 1 keer per 3 uur

Facebook pagina’s: post niet vaker dan 1 keer per 3 uur
Qoorts Internet Marketing

De gemiddelde update van een facebook pagina ontvangt “Likes” en “reacties” gedurende 3 uur nadat deze update geplaatst is. Om het maximale uit de betrokkenheid, impressies en verkeer van de update te halen zou een pagina-admin dan ook minimaal 3 uur moeten wachten alvorens een nieuwe update te plaatsen.

Deze conclusie komt uit een onderzoek van EdgeRank Checker dat zou bij kunnen dragen aan de kwaliteit van de berichten die door facebook-pagina’s worden gepost. Elke pagina is verschillend en moet dus voor zichzelf bepalen wat de optimale frequentie is van het aantal updates, afhankelijk van de content en het publiek. Echter, niet vaker dan een update per 3 uur is een goede richtlijn.

Afgelopen maand, nadat Facebook in september de tijdlijn heeft veranderd, heeft Edgerank Checker 30,000 posts van 500 pagina’s met een gemiddeld aantal fans van 140,000 geanalyseerd. Het bedrijf definieert het einde van een update-lifetime als de update 10% van de betrokkenheid per uur oplevert als dat het deed in het meest populaire uur. Het is belangrijk om de betrokkenheid van een update te maximaliseren omdat dit de Edgerank, of tijdlijn zichtbaarheid van een update of toekomstige update, beïnvloed. Betrokkenheid (Engagement) is een sterke indicator dat een update wordt gezien en clicks krijgt voor pagina’s die awareness of traffic willen genereren.

De studie concludeerde dat de gemiddelde lifetime van een update 3 uur en 7 minuten was.

Een service als Edgerank Checker kan facebook pagina-eigenaren helpen om de gemiddelde betrokkenheid van een update te meten. Als alternatief kan je het zelf ook doen. Kijk hierbij naar het totaal aantal likes en reacties die je updates per uur ontvangen en check vervolgens wanneer deze aantallen niet meer toenemen.

De richtlijn van een post per 3 uur betekent natuurlijk niet dat je als eigenaar van een pagina ook echt elke drie uur iets moet posten. Wanneer je fans geconfronteerd worden met 8 updates per dag zal jouw content minder relevant zijn en misschien wel je fans irriteren. Een overkill aan informatie lijdt tot afname van relevantie. De meeste eigenaren van pagina’s posten ongeveer 2 of 3 keer per dag een update.

Pagina eigenaren die erg veel content hebben en niet kunnen wachten om deze op facebook te plaatsen moeten deze studie wel eventjes in het achterhoofd houden. Haal even adem, kijk naar je laatste updates en hoe en wanneer er likes/reacties geplaatst worden. Er zijn altijd uitzonderingen op de regels die hierboven genoemd zijn maar als je niet zeker bent van je zaak. Houdt dan een pauze van 3 uur aan tussen je updates.

Hoe gebruik jij je facebookpagina voor je bedrijf? Deel je kennis in de reacties!

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

If you agree to these terms, please click here.