Qoorts!

Webdesign nieuwe site: behoudt en verbeter je SEO

Een nieuw jaar, een nieuwe website. Een perfecte kans om je SEO, je conversie rates en je digitale slagkracht te verbeteren. Jammer genoeg kan dit ook zorgen voor grote problemen. Als de juiste stappen bij een redesign van de website en de bijbehorende migratie niet worden genomen kan je zo al je SEO posities kwijtraken waar je jaren hard voor hebt gewerkt.

In dit artikel kijken we naar alle punten die je moet overwegen bij een nieuw webdesign traject zodat je je zoekmachine resultaten behoudt en verbetert.

Zoekmachine Optimalisatie & Webdesign

Het behouden (liever verbeteren) van je zoekmachine posities en organische verkeer bij een nieuwe website bestaat eigenlijk uit drie onderdelen:

  1. Wat werkt er nu voor je bedrijf qua zoekmachine optimalisatie?
  2. Basiskennis van bekende problemen bij website redesign trajecten
  3. Een plan welke wijzigingen er zullen zijn op de nieuwe website

Wat werkt er op dit moment?

Als je je als bedrijf bezig houdt met SEO campagnes dan weet je als het goed is wat er wel en niet werkt. Keywords waarop je bedrijf rankt, pagina’s waar je veel organisch verkeer van krijgt enzovoorts. Deze informatie is cruciaal wanneer gekeken wordt naar een nieuwe website. De informatie ligt te grondslag aan het migratieplan.

Bekende problemen bij website redesign

Eens in de zoveel jaar is het gewoon tijd voor een redesign van de website. De waarden van het bedrijf veranderen misschien, de branding of je wilt je lead generatie en funnels in een nieuw jasje steken. Ook kan het feit dat er nieuwe technieken en trends in webdesign zijn een bedrijf een goede reden geven om een nieuwe website te laten maken.

Er is een lange lijst met punten welke vaak zorgen voor problemen bij een redesign traject:

Elk van bovenstaande heeft een effect op je SEO op het moment dat er niet goed over nagedacht wordt. Als er veel verschillende gecombineerd worden kan dit toch wel voor veel problemen zorgen. Ook wordt het veel lastiger om erachter te komen waar het probleem vervolgens zit.

Een complete nieuwe website lanceren met content wijzigingen, een nieuwe domeinnaam en ook nog eens wisselen naar HTTPS in een keer is bijvoorbeeld geen slimme zet. Dit zou altijd in meerdere fasen moeten gebeuren.

Wat gaat er wijzigen in de nieuwe website?

Nu je weet wat er werkt en wat er allemaal verkeerd kan gaan bij een website redesign traject is het tijd om doelen te stellen voor de nieuwe website. Bijvoorbeeld:

Idealiter heb je voor de nieuwe website al een sitemap gemaakt welke je naast je oude website kan leggen. Zorg dat de content op de juist plek staat en zorg dat je zeker weet welke url paden gebruikt worden zodat je deze netjes kan 301-redirecten.

Hulp nodig bij een webdesign traject?

Wij helpen graag..

Tips voor een succesvol webdesign traject en migratie

Oftewel de belangrijkste punten om rekening mee te houden als je een nieuw webdesign traject ingaat zijn:

Meer weten over onze SEO diensten in Amsterdam?

Lees verder..