Qoorts!

Wat is WebVR?

WebVR is een open source technologie die het mogelijk maakt om Virtual Reality via de browser te beleven zonder app te hoeven downloaden. Het doel ervan is het grote publiek kennis te laten maken met VR experiences, door middel van beschikbaarheid op smartphone (eventueel inclusief Google Cardboard), op tablet, desktop of high-end VR-headset.

De techniek gaat verder dan 360 graden panorama’s of 360 video. Uitgangspunt van WebVR is het gebruik van 3D modeling en 3D animatie, en uiteraard maken 360 video en 2D video (als scherm in virtual reality) onderdeel uit van de technologie. Dit kan allemaal met elkaar gecombineerd worden zodat een interessante beleving ontstaat.

VR in de browser

Virtual Reality kan met WebVR rechtstreeks via de browser door de gebruiker ervaren worden. Daarmee gaat er een nieuwe wereld open voor de internetgebruiker. Voor ons als ontwikkelaars wordt het nu mogelijk om met virtuele werelden te werken binnen webdesign. We maken het mogelijk om virtueel rond te lopen door een website. Daarbij ontstaat een hele nieuwe manier van navigeren op internet. Deze VR experiences kunnen vervolgens in een website geïntegreerd worden.

U moet zich voorstellen dat u straks in een virtuele wereld rondloopt waar u even het nieuws leest en de weerberichten bekijkt of bijvoorbeeld alvast even een virtueel kijkje neemt op uw vakantiebestemming. Omdat gebruikt gemaakt kan worden van 3D modellen, animatie en interactie, maakt WebVR zelfs in-browser gaming mogelijk.

WebVR ontwikkeling

Voor ons als ontwikkelaars biedt WebVR uiteraard vele mogelijkheden. Op een relatief eenvoudige manier kunnen we Virtual Reality en interactieve werelden ontwikkelen met nieuwe handige technieken voor WebVR development.

Waar Virtual Reality eerst nog slechts de high-end VR headsets zoals Oculus Rift en HTC Vive bediende richt de WebVR API zich vooral op het breder beschikbaar maken van Virtual Reality belevingen voor iedere gebruiker. De relatief eenvoudige techniek biedt vele mogelijkheden voor ontwikkelaars die zich tot op heden niet hebben bezig gehouden met VR.

De techniek is gebaseerd op een drietal onderdelen:

WebVR API: zorgt bijvoorbeeld voor navigatie en tracking
WebGL: maakt 3D rendering mogelijk in webbrowsers
Three.js: is een JavaScript library voor gebruik van 3D in browers

Google en Mozilla hebben het voortouw genomen in WebVR. Hoewel de techniek nog volop in ontwikkeling is, kan deze al gewoon gebruikt worden.

Qoorts & VR The Champions

Samen met onze partner VR The Champions experimenteren wij er lustig op los om de grenzen van het huidige WebVR te verkennen. Hieronder staan daarvan enkele voorbeelden. (klik op een beeld om naar de experience te gaan)

Meer zien? Houdt het VR lab van VR The Champions in de gaten. Hier worden regelmatig VR experimenten aan toegevoegd.