Qoorts!

SEO content tips 2017

Degenen onder ons die zich met zoekmachine optimalisatie bezighouden weten dat SEO sterk geëvolueerd is. Zeker in de laatste paar jaar. Het is niet langer slechts optimalisatie voor zoekmachines. De SEO content die we maken is nu vooral gericht op de gebruiker, niet de bots die langskomen.

Hier zijn wat handige tips om uw eigen SEO content relevanter en productiever te maken.

SEO Content?

Tot enkele jaren geleden hadden we slechts enkele schrijvers die zich met SEO content bezighielden. Er werd “SEO content” geschreven, met een berg keywords, en goede keyworddichtheid en interne links.

Die content kwam hoog in de zoekresultaten met behulp van wat spam-achtige techniekjes. En dat proces werd simpelweg steeds weer herhaald. Hoe meer, hoe beter: hoe meer keywords u kwijt kon in uw content, hoe meer links u terugkreeg – en daar stond u dan… in de top 3 van de zoekresultaten. Dat is als het aan zoekmachines als Google ligt verleden tijd.

Content Focus in 2017

Laat experts uw content schrijven

Bent u actief in gaming, benader dan gamers om u te helpen met uw content. Heeft u een bedrijf dat B2B activiteiten ontplooit? Laat marketing- en business experts over en voor uw bedrijf schrijven; zij weten waar uw bezoekers in geïnteresseerd zijn, want zij behoren tot uw doelgroep. Een lijst met keywords hebben zij niet eens nodig; het is voor hen een tweede natuur. En, het belangrijkste nog is, zij bieden echte waarde – bruikbare informatie – aan uw publiek met de content (van hoge kwaliteit) die zij produceren.

Waarover te schrijven? (Oftewel Keyword onderzoek)

Eerst moet u identificeren waar de mensen in uw doelgroep over praten en waar zij behoefte aan hebben.

Wij gebruiken diverse tools zoals Answerthepublic.com, Google keyword planner, keyword.io, ubersuggest.io en zelfs ons interne PPC team om te ontdekken welke keywords goed presteren en verkeer genereren.

Gebruik uw beschikbare bedrijfsdata om uit te zoeken waar u over zou moeten schrijven: waar zoeken gebruikers in uw product, wat voor oplossingen willen zij? Het kan zijn dat u erachter komt dat deze informatie op uw website ontbreekt. Als u er eenmaal achter bent, kom uw publiek dan tegemoet met content waar behoefte aan is.

Interne Links

Linken vanuit uw content naar externe blogs en sites die meer informatie bieden aan uw bezoekers. Bij Qoorts, waar onze focus ligt op content marketing, bevelen we of andere artikelen van. Onszelf aan of externe content die goede data of bruikbare informatie biedt over het onderwerp.

Page Speed / Laadtijd

Is snelheid voor robot? Nee. Het gaat hier om de gebruikservaring op een specifieke pagina. Houd in gedachten dat uw bezoekers verschillende browsers gebruiken, verschillende internet service providers hebben, en van verschillende apparaten gebruik maken… Wanneer uw geweldige content meer dan drie seconden moet laden – dan is het gebeurd. U heeft net een bezoeker verloren (en, daarmee mogelijk een conversie).

Wij gebruiken enkele tools die u misschien wel kent: Google PageSpeed insights, GTmetrix en PingdomTools. Daarnaast halen we nog de gemiddelde laadtijd uit Google Analytics:

Visueel

Geniet u van een lekker diner? Uw ogen consumeren als eerst: Als het gepresenteerde gerecht er goed uit ziet, ben t u eerder geneigd een hapje te nemen.

Hetzelfde gaat op voor content. Ellenlange stukken tekst, zonder koppen, afbeeldingen of design zullen minder engagement bij uw bezoekers genereren. Zorg wel dat uw visuals geoptimaliseerd zijn voor de beste prestaties. Gebruik de juiste bestandsnaam, image alt tekst, titels en zorg dat uw beelden laag zijn ingewicht. (Hoe kleiner in bestandsgrootte, hoe sneller uw website)

Trends en actualiteit

Zorg dat uw content relevant is en actueel. Als er bepaald onderwerp is waar veel over gepraat wordt, identificeer het en schrijf erover. Is er bijzonder nieuws binnen uw sector of branche? Pik het op en schrijf er een stukje over.

Navigatie

Navigatie heeft alles te maken met gebruikservaring (UX). Zorg ervoor dat uw bezoekers eenvoudig door uw website kunnen navigeren – vanaf de eerste landingspagina tot de exit pagina. U heeft daarbij wellicht wat hulp nodig van UX specialisten en webdesigners zoals die van ons. Dat is vaak niet van de ene op de andere dag klaar. Maar als u niet spoedig een begin maakt, begint u misschien wel nooit. Het levert u hoogstwaarschijnlijk een stuk meer conversie en hogere posities op.

Online Marketing

Promoot uw content. Zorg ervoor dat andere websites uw artikelen aanbevelen. Hoe kunt u dat doen? Verdien links naar uw website door autoriteit te worden op uw gebied en biedt content van hoge kwaliteit. Wees waardevol voor uw lezers. Het maken van goede content is niet goed genoeg als niemand het kan vinden; zorg dat uw SEO content en SEO-strategie met elkaar stroken.

Meet uw Succes

Verkeer:
Gebruik uw analytics tools om uw bezoekersverkeer voor en na uw activiteiten te vergelijken. Meet daarbij alle vrije verkeersbronnen, niet alleen verkeer afkomstig uit organische zoekresultaten.

Engagement:
Meet de bounce-rate. Installeer een heatmap of een click map om te kijken of de content wel relevant is voor uw bezoekers. Hoeveel werd er gescrolld? Hebben bezoekers geklikt op afbeeldingen of op links? Schreven bezoekers zich in voor de nieuwsbrief nadat ze uw artikel gelezen hadden?

Social:
Bezoekers delen vaak content die ze bruikbaar vinden. Een groot aantal shares ten opzicht e van het aantal lezers geeft aan dat uw content in de smaak valt.

Conversatie:
Creëer een conversatie rondom uw content – op uw website, sociale kanalen en in relevante groepen. Conversatie = Betrokkenheid = Kwaliteitscontent

Vragen over SEO? Of heb je hulp nodig bij je vindbaarheid? Klik hier!