Qoorts!

E-mail marketing: Hoe ontwerp je een perfecte html nieuwsbrief

In dit artikel geven we enkele tips, trucs en best practices voor het maken van effectieve e-mail marketing campagnes. Er is nog veel meer te leren en ook vooral veel te testen want er zijn talloze variabelen en redenen waarom e-mails wel of niet geopend worden en wanneer. 

Zorg dat je e-mail geopend wordt

Het is niet het vinden van de juiste afbeelding of de mooiste tekstkleur voor je bericht. Het ontwerp van een goede e-mail begint bij “inbox design”- hoe krijg je je abonnees zover dat ze je e-mail openen. Hieronder stel ik kort enkele best-practices op welke helpen om je e-mails geopend te krijgen.

  1. Kies een herkenbare afzender-naam.

    De eerste reden dat iemand een e-mail opent is omdat de afzender herkent wordt. Gebruik dus een afzender die je abonnees herkennen, het kan je bedrijfsnaam zijn maar ook een persoon of een combinatie (vinden wij mooi) bijvoorbeeld “Marieke van Qoorts”

  2. Gebruik een Antwoord-adres

    Het antwoord-adres moet een e-mailadres zijn dat je vaak checkt, <no-reply> gebruiken we dus niet. Ontvangers gaan er vanuit dat ze eenvoudig kunnen reageren op je e-mail. Wij raden aan geen privé mailadres te gebruiken want dat is nou weer niet zo professioneel (tenzij je natuurlijk zo over wilt komen).

  3. Een catchy “Onderwerp”

    Investeer tijd in het ontwikkelen van een goed “onderwerp”. Geef mensen een reden om je e-mail te openen. Denk eraan bij het onderwerp dat dit niet te lang kan zijn. In elk geval niet meer dan 40 tekens maar op mobiele telefoons is dat nog teveel dus 32 is goed. Ongeveer 4 tot 7 woorden.

  4. Gebruik een pre-header

    De preheader is een stukje text onder het onderwerp die op veel mobiele telefoons zichtbaar is. Dit is ongeveer 75-100 tekens lang zorg dus dat de eerste 5-9 woorden genoeg zijn om de aandacht van de lezer te trekken.

En zo ziet je e-mail header er dus uit

Van: Marieke van BMZ Drukkerij <marieke@bmzdrukkerij.nl>
Antwoord: marieke@bmzdrukkerij.nl
Onderwerp: Zet je merk in het zonnetje!
Preheader: Bedruk nu o.a. zonnebrillen in huisstijl

Benieuwd wat wij voor u kunnen doen? Wij bellen u terug.

Zorg dat je nieuwsbrief email gelezen wordt

Ok het is gelukt, iemand heeft op je pakkende onderwerp geklikt en nu? Nu zal er een beslissing gemaakt worden of iemand je meesterwerk ook nog gaat lezen.

Waarschijnlijk heb je vandaag al meer dan 5 e-mails op je mobiel gelezen, waar of niet? Feit is dat dat wereldwijd email het meest gelezen wordt op mobiele apparaten. Een nieuwsbrief waar mensen dus moeten zoomen om iets te kunnen lezen wordt dus al snel verwijderd.

Gebruik dus altijd een responsive email template. Je emails moeten op alle apparaten goed te lezen zijn. Hieronder volgen enkele tips die helpen zodat mensen je email daadwerkelijk lezen.

  1. Een Mobile responsive e-mail marketing template

    Het merendeel van de emails worden geopend op een mobiel apparaat, het is dus belangrijk om een responsive email template (de e-mail past zich aan aan het scherm waarop hij gelezen wordt) te gebruiken.
    Wij ontwerpen en ontwikkelen e-mail marketing templates voor diverse platformen en helpen je graag. Neem contact op.

  2. E-mail in je huisstijl

    Het lijkt zo voor de hand liggend maar het gaat soms echt mis. Zorg dat het direct duidelijk is van wie de e-mail komt. Zorg dus voor een haarscherp logo bovenaan (vergeet niet een alt-tag en de naam van de afbeelding duidelijk te hebben). Gebruik ook duidelijk de kleuren in je huisstijl / logo om de rest van je nieuwsbrief te stijlen.

  3. Denk aan de lettertypen

    Gebruik vooral niet teveel verschillende lettertypen door elkaar. Twee verschillende lettertypen zorgen al gauw dat de e-mail heel druk lijkt. Denk ook aan de groottes zeker voor mobiel minimaal 22 voor de koppen en 14 voor de body tekst.

  4. Balanceer de kleuren

    Teveel kleuren door elkaar maken je e-mail moeilijk leesbaar. Houdt het rustig, gebruik niet 10 kleuren die ook nog eens heel primair zijn. Misschien 3 kleuren naast zwart maar meer niet. Voor achtergrondkleuren is het beter om een lichtere tint achtergrond met donkere tekst te gebruiken.

Call to action

We werken al jaren met nieuwsbrieven voor onze klanten en ondanks dat sommige mensen zeggen dat e-mail oud en dood is vinden wij dat absoluut niet. Nog steeds is e-mail marketing een super relevante manier van communicatie en dat zal ook nog wel even zo blijven. Hieronder nog enkele tips zodat mensen niet alleen lezen maar ook in actie komen.

  1. Niet teveel afbeeldingen a.u.b.

    Uit onderzoek van Constant Contact is gekomen dat emails die tussen 1-3 afbeeldingen bevatten de hoogste click-through rate hadden. Voor webshops wijkt dit vaak af. Gebruik een sterke afbeelding die je bericht ondersteunt. Tip: altijd een afbeelding beschrijving toevoegen want soms worden afbeeldingen in programma’s niet weergegeven.

  2. Goede content schrijven!

    Hoe lees jezelf e-mail marketing van bedrijven? Vaak scan ik ze eerst even – zeker wanneer ik de e-mail op mobiel open. Zorg dat de tekst makkelijk leesbaar is en geef duidelijk aan wat je wil dat de lezer doet. Gemiddeld krijgt volgens Constant Contact een email met 20 regels text of minder (max 1200 karakters) de hoogste click-through rates.

  3. Een duidelijke call to action

    Je e-mail moet in elk geval 1 duidelijke actie bevatten die een lezer moet doen. Plaats deze ook niet alleen onderaan in je e-mail want dan is de kans groot dat mensen die helemaal niet zien. Plaats de CTA ook niet alleen onder een afbeelding zonder dat duidelijk is dat ze daar moeten klikken. Emails met 1-3 links om op te klikken krijgen de hoogste click through rate. Test verschillende call to actions voor kleinere groepen gebruikers.

  4. Social Media

    Ook al is je e-mail puur informatief en ben je eigenlijk helemaal niet op zoek naar een actie van de lezer zorg dan wel dat je de links naar je social media zijn opgenomen. Maak het duidelijk waar je bedrijf allemaal online te vinden is.

Een leuke infographic van Litmus over Call to actions in marketing e-mails staat hier.

Top, je weet inmiddels precies hoe je een goede e-mail nieuwsbrief opstelt en waar je in de basis op moet letten. Het blijft soms wel koffiedik kijken hoe en waarom mensen e-mails openen, het beste is gewoon blijven sturen en de resultaten goed vergelijken en analyseren tot je patronen ziet.

Vragen of heb je hulp nodig bij je campagnes? Neem contact op