Qoorts!

Ello, het nieuwe sociale netwerk zonder advertenties, voor wie?


Recentelijk ontstonden er discussies op Linkedin, zakelijke forums en blogs over hoe het relatief nieuwe sociale netwerk Ello zakelijk inzetbaar te kunnen maken. Het social media platform is nog in Beta maar heeft al te kampen met duizenden aanmeldingen per uur.

Volgens het manifest van Ello zal het sociale netwerk nooit gaan werken met advertenties of gegevens van de gebruiker verkopen. Marketeers kunnen zich nog wel de eerste jaren van Facebook herinneren met het gratis marketing platform waar ze hun merken relatief goedkoop onder de aandacht konden brengen en waar ze eenvoudig inzicht hadden in gegevens van hun publiek. De meeste sociale netwerken hebben echter hun model naar ‘pay per play’ bijgesteld en de consument is gewend geraakt aan het idee kleine stukjes data te verschaffen in ruil voor ‘gratis’ netwerken met hun familie en vrienden. Ello is dan wel even wat anders.

Ello is eenvoudig, heeft een simplistisch design, makkelijke navigatie en veel witruimte. Afbeeldingen met hoge resolutie worden toegestaan, geen limiet aan karakter in een bericht en ‘vrienden’ zijn in te delen in verschillende categorieën. Ello is een beetje een mix van Flickr, Google+, Tumblr en Twitter in één.

Echter zonder advertenties – wat moet je ermee als merk? Adviezen van marketeers lopen uiteen van: “Wees gewoon authentiek” tot “Wacht maar gewoon af – misschien is Ello geen lang leven beschoren”

Ello zal niet verhinderen dat u een pagina voor uw merk aanmaakt. De oprichter Paul Budnitz beheert een paginavoor zijn eigen bedrijfje Budnitz Bicycles. Zijn tijdlijn bevat vele foto’s van fietsen waar menig hipster zijn vingers bij aflikt. De belofte van Ello is niet om merken en ondernemers de mond te snoeren op hun netwerk. Er wordt gewoon geen gebruik gemaakt van betaalde advertenties. En omdat de gebruikers die zich hebben aangemeld dat gedaan hebben om advertenties en consumptie op Facebook uit de weg te gaan – is uw merk misschien niet welkom op Ello, simpelweg omdat het een merk is.

Dus als Ello zonder kleerscheuren door de eerste groeifase komt, wat voor bedrijven zouden Ello dan kunnen zien als potentieel sociaal kanaal om een community te bouwen? Bedrijven die zorgen voor een continue stroom goede visuele content. Ello staat vol met afbeeldingen van hoge resolutie die het goed doen tegen die simpele witte achtergrond. Maar niet iedereen die goede visuals maakt zal zijn voordeel kunnen doen met Ello. Vooral B2C merken die authenticiteit hoog in het vaandel hebben zullen de goedkeuring van de Ello’ers kunnen wegdragen. Met andere woorden: als uw doelgroepen Hipsters en artiesten zijn, dan zit u goed.

Dus voor wie is Ello?

Eenpitters. Neem niet eens de moeite om een bedrijfspagina aan te maken maar gebruik gewoon een persoonlijk profiel om te netwerken en anderen in uw sector te ontmoeten. Uiteraard is het afhankelijk van uw sector of dit pure tijdsverspilling is. Een accountant of advocaat zal waarschijnlijk niet zoveel succes hebben als de rest van de voorbeelden hieronder.

Grafisch Ontwerpers.

Ello was in het begin een privé netwerk van designers. Voor deze groep zijn er dan ook vele mogelijkheden om te netwerken, te delen, te leren, samen te werken en te groeien als een ontwerper. Ello’s platform met hoge resolutie afbeeldingen en witruimte zorgt dat het ontwerp centraal staat.

Muziekanten.

Wellicht is SoundCloud, Vine of Youtube het beste platform voor u, echter wanneer Ello audio en video gaat introduceren zou het voor musici interessant kunnen zijn om een nieuw publiek aan te boren.

Visuele Kunstenaars.

Instagram is hét populaire platform om kunstenaars te volgen. Maar Ello kan interessant zijn voor deze groep om dezelfde reden als grafisch ontwerpers.

Fotografen.

Flickr, Facebook en  Instagram werken goed voor deze industrie maar er is ruimte genoeg voor fotografen om samen met de overige visuele industrieën Ello te gaan regeren.

Schrijvers.

Ello heeft een aantal overeenkomsten met Tumbler en hoewel velen van hen liever met blogs zoals WordPress werken, kan Ello wel het sociale element bieden wat elders soms ontbreekt.

Non-Profit sector.

Instellingen die zich bezighouden met niches zoals bijvoorbeeld sociale zekerheid, armoedebestrijding en dergelijke zouden succes kunnen hebben omdat het profiel van de Ello gebruiker eenvoudigweg hiermee strookt.

Lifestyle Merken.

Slechts bepaalde merken zullen ‘engagement’ kunnen verwerven op Ello maar merken die leuke, unieke content verspreiden worden goed ontvangen. Sigaren, kleine bierbrouwers of andere merken die authentiek in hun visie, producten en uitingen verwerken passen bij Ello.

Mode.

En dan hebben we het niet over de Ralph Laurens. Bij mode die op Ello thuishoort moet gedacht worden aan de hipster variant. 100% moreel verantwoord geproduceerd zonder synthetische materialen en 20% van de opbrengst gaat naar een goed doel. Maar dergelijke merken zijn reeds actief op Ello.

Tech.

Hierbij zal het gaan om de leuke, innovatieve, draagbare soort gadgets. Technologie die iets met kunst doet of het ontwerpen leuker of eenvoudiger maakt. De soort technologie die trends bepaalt en de markt verandert.

De populariteit van Ello als startup zou u kunnen zien als een indicatie om uw social media strategie nog eens onder de loep te nemen. Ello gaat uit van authenticiteit, zonder advertenties en agressieve marketing.

99% van de merken hoort niet thuis op Ello. Het zou waarschijnlijk tijdverspilling zijn om uw social media team een strategie voor Ello te laten uitzetten. En natuurlijk, met miljarden sociale gebruikers die bedrijfspagina’s ‘liken’ is het niet zo dat gebruikers niks met u te maken willen hebben. Maar wel is het zo dat ze meer waarde hechten aan vriend Henk’s verjaardagsfeest gisteravond dan uw weekend uitverkoop. Te veel moeten scrollen door alle advertenties roept over het algemeen ergernis op.

Wellicht komt het beste advies uit het manifest van Ello; hun gebruikers zijn geen product dat aangeschaft kan worden. U zult hun aandacht moeten verdienen.