Qoorts!

Facebook en Mobiel, een ongelukkig huwelijk?

Facebook gaat naar de beurs, en naar verwachting zelfs deze week. Het platform uit 2004 telt inmiddels 901 miljoen gebruikers wereldwijd en dat aantal stijgt, weliswaar niet meer zo hard, nog elke dag. Wat nog wél elke hard stijgt zijn de cijfers over het mobiele gebruik van het netwerk. Volgens de laatste cijfers van COMSCORE zelfs tot, 441 minuten ofwel 7 uur en 21 minuten in de VS in maart. Dit, in tegenstelling tot het gebruik via de pc wat 391 minuten telde.

In maart had Facebook 488 miljoen mobiele actieve gebruikers per maand. Dit is een stijging van 14% ten opzichte van december vorig jaar . 82% van de omzet van FB (1.06 miljard dollar in het eerste kwartaal van 2012) kwam voort uit advertentie-inkomsten de rest uit de betaalmogelijkheden van in-app aankopen. Echter, de inkomsten zijn met 6% gedaald ten opzichte van Q4 2011. Facebook geeft aan dat deze daling veroorzaakt wordt door seizoensinvloeden maar het is moeilijk om geen correlatie te zien tussen de stijging van het aantal mobiele gebruikers en de daling in omzet.

De gigantische mobiele groeicijfers betekenen dat er een wereldwijd bereik en sociale netwerk dominantie is maar dit levert ook grote problemen op. Hoe meer gebruikers op mobiele platformen, hoe minder mogelijkheden zijn er om advertenties te serveren. En met 82% van de omzet van Facebook die daarmee gerealiseerd wordt zal er toch snel gezocht moeten worden naar mogelijke advertentie-oplossingen die gebruikers niet gaan irriteren.

 

Wat zou jij FB aanraden om te doen? Hoe zou jij het mobiele platform gaan monetizen? We lezen het graag in de reacties..

*Bron: VentureBeat